مستويات مهارات التعلم المنظم ذاتيا لدى طلبة الصف الثاني عشر (الدبلوم العام) في سلطنة عمان

مهارات التعلم المنظم ذاتيا

مهارات التعلم المنظم ذاتيا

Self-Regulated Learning Skill Levels Among 12th Grade (General Diploma) Students
in the Sultanate of Oman

Mrs. Salama Saif Hamed Al-Siyabi

Sohar University | Sultanate of Oman

Abstract

Abstract: This study aimed to know the levels of self-regulated learning skills (SRL) among twelfth grade students in the Sultanate of Oman. It also sought to reveal the existence of differences between students in these skills due to the gender and the academic stream. The study sample consisted of (190) twelfth grade students from two schools in the Wilayyat of Bidbid in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman. The researcher used the Purdie scale; it included four dimensions. The findings of the study resulted in students possessing moderate to high levels of SRLS. The study also found that the highest level of SRLS was in the recitation and memorization dimension. It was also found that students possessing an average level of SRLS based on record keeping. It was striking that there were no significant differences due to study variables gender and academic stream.

Keywords: self-regulated learning, planning, keeping records, self-monitoring.

مهارات التعلم المنظم ذاتيا

مستويات مهارات التعلم المنظم ذاتيا لدى طلبة الصف الثاني عشر (الدبلوم العام)
في سلطنة عمان

أ. سلامة سيف حمد السيابي

جامعة صحار | سلطنة عمان

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى معرفة مستويات مهارات التعلم المنظم ذاتيا لدى طلبة الصف الثاني عشر في سلطنة عمان، كما سعىت للكشف عن وجود فروق بين الطلبة في هذه المهارات تعزى لمتغيري النوع الاجتماعي والمسار الأكاديمي. لقد تكونت عينة الدراسة من طلبة الصف الثاني عشر بمدارس ولاية بدبد بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان، والبالغ عددهم (190) طالبا، استخدمت الباحثة مقياس بوردي؛ وقد اشتمل على أربعة أبعاد.

أسفرت نتائج الدراسة عن امتلاك طلبة الثاني عشر لمستويات ما بين متوسطة إلى عالية من مهارات التعلم المنظم ذاتيا. كما توصلت الدراسة إلى أن أعلى مستوى لمهارات التعلم المنظم ذاتيا كان في بعد الحفظ والتسميع،

وأن الطلبة يمتلكون مستوى متوسط من مهارات التعلم المنظم ذاتيا القائمة على الاحتفاظ بالسجلات. كذلك كان من الملفت للنظر عدم وجود فروق ذات دلالة بين الطلبة في مستوى هذه المهارات تعزى لمتغير النوع الاجتماعي أو المسار الأكاديمي.

الكلمات المفتاحية: مهارات التعلم المنظم ذاتيا، التخطيط، الاحتفاظ بالسجلات، مراقبة الذات

مهارات التعلم المنظم ذاتيا